
Paolo Mandato
”Det bästa är att få överraska kunden – på ett bra sätt” Projektledaren Paolo Mandato Sandå berättar om glädjen i att leverera mer än förväntat.
Läs mer
Jenny Larsen är en färgstark målare både på och utanför arbetsplatsen. Med sina 15 år i måleribranschen har hon i varje penseldrag tagit chansen att inte bara förändra väggar, utan också att bygga relationer. Ett förflutet som förskolepedagog, personlig assistent och däremellan en anställning på Systembolaget, förberedde Jenny Larsen för måleribranschen.
Det märks genast på Jenny att hon är en kvinna med mycket skinn på näsan, är rak i kommunikationen och vet vad hon vill. Att hon dessutom ville bli målare visste hon redan i tonåren.
– Men så kom lågkonjunkturen och plötsligt stod jag utan jobb. Vi som är födda -74, -75 är något av en borttappad generation inom byggbranschen på grund av den kraschen som var då, berättar hon.
Omständigheterna gjorde att hon snabbt fick tänka om och omskolade sig istället till lärare. Och först flera år senare tog Jenny upp drömmen igen om att bli målare
– Jag blev en vuxenlärling när jag var långt över 30, berättar hon.
Lärlingsjobbet fick hon på Lindén som på den tiden var ett dotterbolag till Sandå. Det var för 15 år sedan och hon har varit kvar sedan dess – de enda som ändrats är att Lindén införlivades helt i Sandå. I dag ingår hon i en servicegrupp bestående av nio personer.
– Jag har verkligen haft turen att få göra allt möjligt. Vår grupp har dels kontrakt med ett stort bostadsbolag som vi utför arbetet åt men vi har även en hel del privatkunder. Jag får jobba med allt från vanliga kunder i hyresfastigheter till kändisars hem och kontor, vilket är jätteroligt.
Men Jenny är inte bara en mästare på att hantera färgpaletter och penslar; hon är också en relationsbyggare. Hennes förmåga att läsa människor är minst lika viktig som hennes yrkesskicklighet.
– Att kunna förstå en kunds behov är som att förstå en historia bakom varje vägg. Det är en konst i sig själv, säger hon med eftertryck.
Hennes observationsförmåga för att vägleda kunderna till rätt val men också att bygga relationer med dem utvecklades under hennes tid då hon jobbade på systembolaget.
– Där fick jag lära mig att läsa kunderna för att kunna rekommendera rätt vin. Det är också skillnad på att tolka vad en man i 50 års åldern och en kvinna i 20 årsåldern vill. Man måste kunna läsa mellan raderna. Detta har också hjälpt mig i mitt nuvarande yrke och jag tror att kunderna därför känner sig trygga med mig, säger hon.
Med sin starka personlighet har Jenny också lyckats vända ett öknamn till att ett smeknamn. Hon fick nämligen namnet ”Komphäxan” i början av sin målarkarriär.
– Jag var på ett bygge men gubbarna där ville inte riktigt släppa in mig. Så jag fick uppgiften att kontrollera om något i målningsarbetet hade brister eller fel som behöver kompletteras. En av gubbarna blev väldigt grinig på mig när jag pekade på bristerna och gav mig då öknamnet ”Komphäxan”, minns Jenny.
Men kränkningar biter inte på Jenny. Motdraget var att trycka upp ”Komphäxan” i neonfärger över ryggen på sina arbetströjor. Därefter vändes öknamnet till att bli ett smeknamn som hon fortfarande lever och trivs med.
– Jag har både tränat och tävlat i boxning. Sporten har lärt mig att stå upp för mig själv, disciplin, uthållighet och kampanda. Detta har nog också smittat av sig på mitt jobb, säger hon eftertänksamt.
Jobbet som målare på Sandå är varierat och inte minst spännande enligt Jenny.
– När jag slår upp ögonen på morgonen vet jag aldrig vad dagen kommer att innehålla eller var jag ska vara. Det är den spännande delen med jobbet. Det roligaste är när jag får specialuppdrag där jag får använda hela min kunskapsbas – det kan vara allt från att sätta upp specialtapeter till att måla schabloner.
Några planer på att klättra på målarens karriärstege har Jenny dock inte.
– Nej, jag är nöjd där jag är, nöjd med mitt team och den fantastiska sammanhållningen vi har i gruppen och inte minst flexibiliteten i arbetet. Att få vara med och påverka i planeringen ger utlopp för min kreativitet – och det räcker för mig, avslutar hon.
”Det bästa är att få överraska kunden – på ett bra sätt” Projektledaren Paolo Mandato Sandå berättar om glädjen i att leverera mer än förväntat.
Läs mer
Adonis Kendic klev på bussen utan en aning om att resan skulle förändra hans framtid. Vägen dit var dock inte spikrak. Men med ett stort mått envishet nådde han slutmålet där belöningen väntade - en karriär som golvläggare och rollen som skyddsombud.
Läs mer
Lärlingen Jessica Andersson gjorde det modiga karriärbytet från restaurang- och vårdsektorn till golvläggaryrket. Det nya yrkesvalet har väckt en passion hos henne samtidigt som det också ställt henne inför nya utmaningar.
Läs mer